Commentary of Ibn Rushd on “O Allah do not make my grave as an idol”

Ibn Rushd (520 h) said

فيعَلَيْهِ وَسَلَّمَ – الذي فيه قبره، فخرج عمر بن عبد العزيز، واجتمع رجالات قريش، فأمر عمر بن عبد العزيز فستر بثوب، فلما رأى ذلك عمر بن عبد العزيز من اجتماعهم، أمر مزاحماً أن يدخل يخر حفظ قبر رسول اللَّه صلى اللَّه عليه وسلم قال مالك: انهدم حائط بيت رسول اللَّه – صَلَّى اللَّهُ ج ما كان فيه فدخل فَقَمَّ ما كان فيه من لبِنٍ أو طحين وأصلح في القبر شيئاً كان أصابه حين انهدم الحائط ثم خرج وستر القبر، ثم بنى.

قال محمد بن رشد: إنما ستر عمر بن عبد العزيز القبر إكراماً له وخشي لما رأى الناس قد اجتمعوا أن يدخلوا البيت فيتزاحموا على القبر فيؤذوه بالوطء لتزاحمهم عليه رغبةً في التبرك به، فأمر مزاحماً مولاه بالانفراد بالدخول فيه، وقمه وإصلاح ما انثلم منه بانهدام الحائط عليه. وإنما ستر القبر على الناس وبنى عليه بيتاً صيانة له مخافة أن ينتقل تُرابه ليستشفى به، أو ليتخذ مسجداً يصلى فيه، فقد قال رسول اللَّه – صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ -: «اللَّهُمَّ لَا تَجّعَلْ قَبْرِي وَثناً يُعْبَدُ، اشْتَدَّ غَضَبُ اللَّهِ عَلَى قَوْم اتَّخَذُوا قُبورَ أنْبِيَائِهم مَسَاجِد» . وباللَّه التوفيق.

Imam Malik said regarding the protection of the grave of Prophet peace be upon him: The wall fell down which was at the side of the grave of Prophet peace be upon him. Umar bin Abdil Aziz and the men of Quraysh gathered. Then the grave was covered on the order of Umar bin Abdil Aziz, When Umar bin Abdil Aziz saw people are gathering then he ordered Muzahim to enter and take whatever is in it. He repaired and came out covered it.

(Ibn Rushd said)However, the reason for which ‘Umar ibn ‘Abdil ‘Aziz covered the grave was to honor him as he feared after seeing the gathering of people [outside the house]. This is because he feared that if people enter the house they will crowd around the grave to seek his blessings, and as a result step with their foot on it and that act will harm him. Hence, he ordered his servant, Muzahim, to enter alone and fix the parts of the grave that were ruined after the wall fell on it. The reason for covering the grave to keep the people off and building a house on it is to protect it as he feared people take its dust and sand to seek cure through it or that people may take the grave as a Masjid in which Salah is performed as the Messenger of Allah, may Allah bless him and grant him peace, said, “O Allah! Do not make my grave an idol that is worshipped. The anger on those who took the graves of their Prophets as places of prostration was terrible.”[البيان والتحصيل والشرح والتوجيه والتعليل لمسائل المستخرجة Vol: 17 Page no: 107]

Ibn Rushud Said:
فيُكره أن يُكثر المرور به والسلام عليه ، والإتيان كل يوم إليه لئلا يُجعل القبر كالمسجد الذي يؤتى كل يوم للصلاة فيه ، وقد نهى رسول الله صلى الله عليه وسلم عن ذلك بقوله : ( اللهم لا تجعل قبري وثنً

“So he regarded it as makruh to pass by it a great deal to send salam on him, and to come there every day, lest the grave become like a mosque to which people come every day to pray. The Messenger of Allah (peace and blessings of Allah be upon him) forbade that when he said, ‘O Allah, do not make my grave an idol.'”[al-Bayan wa’l-Tahsil by Ibn Rushd, 18/444-445.]

Scan: http://images.orkut.com/orkut/photos/PQAAAAIZSHxkrXYavA6raL2-LHVbfxxMtIoeVshbPvK6sPTpZMxUlxXfuFwdKLHeNfMYhqXE6TA1-epj7eKVuPL3F2kAm1T1UMz9Mz1MrdHSPu9Dpz60_HKfzCbe.jpg

Note Ibn Rushd said regarding the sects of Ummah

Ibn Rushd, said in his book “Manahijul Adillah Fee ‘Aqaadil Millah” page 150:

وهذه هي حال الفرق الحادثة في الشريعة مع الشريعة ، وذلك أن كل فرقة منهم تأولت في الشريعة تأويلاً غير التأويل الذي تأولته الفرقة الأخرى ، وزعمت أنه الذي قصده صاحب الشرع ، حتى تمزق الشرع كل ممزق ، وبعُد جداً عن موضوعه الأول ، ولما علم صاحب الشرع أن مثل هذا يعرض ولا بد في شريعته قال : “ستفترق أمتي على ثنتين وسبعين فرقة كلها في النار إلا واحدة” يعني بالواحدة : التي سلكت ظاهر الشرع ولم تؤوله ، وأنت إذا تأملت ما عرض في هذه الشريعة في هذا الوقت من الفساد العارض فيها من قبل التأويل تبينت أن هذا المثال صحيح ، وأول من غير هذا الدواء الأعظم هم:

الخوارج ، ثم المعتزلة بعدهم ، ثم الأشعرية ، ثم الصوفية ، ثم جاء أبو حامد فطم الوادي على القرى

This was the status of innovated sects with respect to Shari’ah. Each of these sects misunderstood Shari’ah in a way different than the other sects, claiming their understanding to be the objective of the Legislator. This tore the Shari’ah to several pieces, and distanced it from its original position.

The Legislator knew that this was likely to occur so He said: My nation will devide into 73 sects, all will be in the hell fire, except for one”. He meant by this “one” the sect which goes by the apparent verses of Shari’ah and does not misunderstand them.

When you look at the amount of deviation that has occurred in the Ummah during this time, you will find that most of it was due to misunderstanding.

And the first to modify this great cure were: al-Khawarij, then Mu’tazilites, then Ash’aris, then Sufis. Then came Abu Hamed who caused the valley to landslide over the villages.

Scan:http://images.orkut.com/orkut/photos/PQAAACSDo1HjgqjFdYhAYI_rMqHuhauGcXJ36ZtoYhWv3cl71rS8UBv1K7f8CJRJ7v4P__npOvk45jHsxkHGwRI2V6YAm1T1UEDsvUF807eypHR_aHwMay0on7qO.jpg