Taqi al-Din al-Maqrizi on Istigatha from dead

Taqi ad Din Ahmad bin Ali al-Maqrizi al-Misree al-Shafi’i (d. 845H) on Istigatha.

He said:
” والناس فى هذا الباب- أعنى زيارة القبور- على ثلاثة أقسام:
– قوم يزورون الموتى فيدعون لهم. وهذه هى الزيارة الشرعية.
– وقوم يزورونهم يدعون بهم, وهؤلاء هم المشركون وجهلة العوام, والطغام من غلاتهم.
– وقوم يزورونهم فيدعونهم انفسهم, وقد قال النبى صلى الله عليه وسلم ” اللهم لا تجعل قبرىوثناً يعبد”……

There are three types of people who visit the graves.
a) A Group that visits the dead and supplicate for them, this is Shar`ee visiting.
b) Another group visit them and ask through them (i.e. Directly asking him, O Abdul Qadir Jelani Ask Allah for me) these people are doing shirk in Uluhiyyah and love. 1
c) A Group visits them and Ask help from them (i.e. O Sayyadi fulaan help me), this is shirk in Rububiyah.
[Tajreed al-Tawhid al-Mufeed page 70]

1. This book is also published by Dar Umar bin al-Khattaab, Cairo, 1428H with the research of Yaseen bin Ali bin Salim, who said:
ظاهر كلام المؤلف: أن هذا شرك أكبر, وقد نقل ابن القيم عن شيخه ابن تيمية أن هذا الفعل بدعة باتفاق المسلمين. (الإغاثة)(1/246).
Apparently the saying of the author is this is shirk al Akbar (i.e. O so and so ask Allah to give me so and so), Ibn al Qayyim quoted from his teacher Ibn Taymiyah that this practice is an innovation by the agreement of the Muslims. [al Igatha 1/246]

Note that al Maqrizi was student of al-Siraaj ad din al-Balqini, al-Haythami, Zayn al-Din al-Iraqi etc who were also teachers of Ibn Hajr al Asqalani.
a) Ibn al Imaad Hanbali (1089 h) said:
الإمام العالم البارع، عمدة المؤرّخين، وعين المحدّثين.

ولد بعد سنة ستين وسبعمائة، ونشأ بالقاهرة، وتفقه على مذهب الحنفية، وهو مذهب جدّه العلّامة شمس الدّين محمد بن الصّايغ، ثم تحول شافعيا بعد مدة طويلة ، وسمع الكثير من البرهان النشاوري، والبرهان الآمدي، والسّراج البلقيني، والزّين العراقي. وسمع بمكّة من ابن سكّر وغيره، وله إجازة من الشيخ شهاب الدّين الأذرعي، والجمال الإسنوي، وغيرهما. وكان علما من الأعلام، ضابطا مؤرّخا، مفنّنا، محدّثا، معظّما في الدولة
The Imam, The brilliant scholar, best of the Historians… He heard alot from al Burhan an-Nashawra, al Burhan al Aamadi and (The teachers of Ibn Hajr al asqalani like) Siraj al Bulqini, Zayn al Iraqi. He heard from Ibn Sakar and others in Makkah. Shaykh Shihab al din al Azdaee, (Shaykh) Jamal al Sanwa and others gave him Ijazah, One of the prominent scholars. [Shadharat al-Dhahab 9/370]

b) Ibn Hajr al Asqalani said regarding him:
ونشأ نشأة حسنة، وحفظ كتاباً في مذهب أبي حنيفة تبعاً لجده لأمه الشيخ شمس الدين بن الصائغ الأديب المشهور، ثم لما ترعرع وجاوز العشرين ومات أبوه سنة ست وثمانين تحول شافعياً، وأحب إتباع – الحديث فواظب على ذلك حتى كان يتهم بمذهب ابن حزم ولكنه كان لا يعرف به….
كان إماماً بارعاً مفنناً متقناً ضابطاً ديناً خيراً، محباً لأهل السنة يميل إلى الحديث والعمل به حتى نسب إلى الظاهر – حسن الصحبة، حلو المحاضرة، وحج كثيراً واور مرات
In short He was a Hanafi in Madhab and memorised books of the Madhab of Imam Abu Hanifa from his grandfather Shams al-Din Muhammad ibn al-Sa’igh al-Hanafi, then became a Shafiee, He used to love following the ahadith. He was the brilliant Imam, loved te people of sunnah.. [Inba’ al-Ghumr 4/188] c) Ibn Tughriburda (874 h) said:
الشيخ الإمام العالم المحدث المفنن عمدة المؤرخين ورأس المحدثين تقي الدين أحمد بن علي بن عبد القادر بن محمد بن إبراهيم بن محمد بن تميم بن عبد الصمد البعلبكي الأصل المصري المولد والوفاة المقريزي الحنفي ثم الشافعي
Shaykh, The Imam, The scholar, The Muhaddith mufannan, the best of the historians
[al-Nujum al-Zahira 15/490]

d) as-Sakhawi said he was not good in early history of Islam, biography, and hadith narrators but he also said:
مع حسن الخلق وكرم العهد وكثرة التواضع وعلو الهمة لمن يقصده والمحبة في المذاكرة والمداومة على التهجد والأوراد وحسن الصلاة ومزيد الطمأنينة فيها والملازمة لسننه
i.e. he had good manners, great generosity etc. [ الضوء اللامع 1/259]

e) The Egyptian historian al-Jabarti (1167-1237) calls him a hafidh in `Aja’ib al-Athar and Nafh al-Tib.

All of the great scholars praised him and considered him a brilliant Imam, only as-Sakhawi criticised him that he did not know much of early history, whereas Ibn al Imaad said hewas the best of historians, but as a person even as-Sakhawi praised him as well. No one ever criticised him due to his aqeedah.