al Razi and the King who believed in a Blasphemous story against Dawud aleh salam.

al Razi and the King who believed in a Blasphemous story against Dawud aleh salam.
 
A King who used to believe that Dawud aleh salam liked a wife of a man, Dawud aleh salam made him killed by a trick and married his wife.
 
Al Razi said:
حضرت في بعض المجالس وحضر فيه بعض أكابر الملوك وكان يريد أن يتعصب لتقرير ذلك القول الفاسد والقصة الخبيئة لسبب اقتضى ذلك فقلت له لا شك أن داود عليه السلام كان من أكابر الأنبياء والرسل ولقد قال الله تعالى اللَّهُ أَعْلَمُ حَيْثُ يَجْعَلُ رِسَالَتَهُ ( الأنعام 124 ) ومن مدحه الله تعالى بمثل هذا المدح العظيم لم يجز لنا أن نبالغ الطعن فيه وأيضاً فبتقدير أنه ما كان نبياً فلا شك أنه كان مسلماً ولقد قال ( صلى الله عليه وسلم ) ( لا تذكروا موتاكم إلا بخير ) ثم على تقدير أنا لا نلتفت إلى شيء من هذه الدلائل إلا أنا نقول إن من المعولم بالضرورة أن يتقدير أن تكون القصة التي ذكرتموها حقيقية صحيحة فإن روايتها وذكرها لا يوجب شيئاً من الثواب لأن إشاعة الفاحشة إن لم توجب العقاب فلا أقل من أن لا توجب الثواب وأما بتقدير أن تكون هذه القصة باطلة فاسدة فإن ذاكرها يستحق أعظم العقاب والواقعة التي هذا سؤنها وصفتها فإن صريح العقل يوجب السكوت عنها فثبت أن الحق ما ذهبنا إليه وأن شرح تلك القصة محرم محظور فلما سمع ذلك الملك هذا الكلام سكت ولم يذكر شيئاً
 
I went to a gathering where a King was present among the senior Kings, and due to some reason he used to believe in this corrupt and evil story. I said to him: There is no doubt that Dawud peace be upon him was one of the greatest of the prophets and messengers. And Allah tala says:
 
“Allah is most knowing of where He places His message.” [al An`am verse 124]
 
So When Allah praise someone greatly we are not allowed to exaggerate in slandering him. And even if we agree (in this false saying) that He was not a Prophet. There is no doubt that He was a Muslim and Prophet peace be upon him said:
 
“Do not remember your dead except in a good way”
 
And even if we assume that these evidences are useless and that this (false story) is true then it is known there is no good in narrating it. Because there is no torment or thawab in spreading obscenity (if the story is authentic). But if the story is false then the narrator is liable of greatest of the punishments. When the story is like this then the intellect says that we should remain silent on it.
 
So it is proven that our saying is truth and narrating this story is prohibited. When the king heard this he remained silent”.
 
Tafseer al Kabeer vol 26 page 191
 
This is very rough translation.